یهودان مستكبر
یهودیان از نشانههایی كه آنها را در تورات خوانده بودند، پیامبر اسلام را به خوبی میشناختند؛ ولی حفظ موقعیت و لجاجت، مانع ایمان آوردن آنها میشد. در حدیثی آمده است: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مدینه با یكی از یاران
نویسنده: محمد غفارنیا
یهودیان از نشانههایی كه آنها را در تورات خوانده بودند، پیامبر اسلام را به خوبی میشناختند؛ ولی حفظ موقعیت و لجاجت، مانع ایمان آوردن آنها میشد. در حدیثی آمده است: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مدینه با یكی از یاران خود در یكی از اعیاد یهود، یه كنیسه (معبد) آنها آمد. یهودیان از ورود پیامبر ناخشنود شدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ای جماعت یهود، دوازده نفر از خودتان را به من نشان دهید كه اگر بر وحدانیت خدا و نبوت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) گواهی دهند، خداوند غضبش را از تمام یهویان جهان بر میگیرد. آنها ساكت شدند و كسی پاسخ نگفت.
پیامبر سه بار این مطلب را تكرار كردند و درهر سه مرتبه آنها سكوت كردند. سپس فرمود: شما از بیان حق ابا میكنید، ولی به خدا سوگند، من همان حاشر و عاقب (1) هستم. حال میخواهید ایمان بیاورید و اگر نمیخواهید، تكذیب كنید. سپس بازگشتند. هنوز از كنیسه قدم بیرون نگذاشته بودند كه مردی پشت سر حضرت آمد و گفت: ای محمد بایست. پیامبر ایستاد. آن مرد رو به جمعیت یهود كرد و گفت: مرا چگونه آدمی میدانید؟ گفتند: به خدا سوگند، ما در میان خویش، مردی را آگاهتر از تو، پدر و جد تو نسبت به كتاب آسمانی خود سراغ نداریم.
آن مرد گفت: اینك من خدا را گواه میگیرم كه این همان پیامبری است كه در تورات و انجیل آمده است. یهود هنگامی كه چنین دیدند گفتند: نه، تو دروغ میگویی و كلمات زشتی هم به او گفتند.
رسول خدا فرمود: نه، شما دروغ میگویید و انكار شما بعد از اقرارتان پذیرفته نخواهد شد.
در اینجا این آیه نازل شد:
(قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ كَانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَكَفَرْتُمْ بِهِ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى مِثْلِهِ فَآمَنَ وَاسْتَكْبَرْتُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ)
بگو: به من خبر دهید، اگر این قرآن از سوی خدا باشد و شما به آن كافر شوید، در حالی كه شاهدی از شما (عبدالله بن سلام) برآن شهادت داد و ایمان آورد، باز شما استكبار كنید (و در این حال چه كسی از شما گمراهتر و ظالمتر خواهد بود)؛ خداوند قوم ظالم را هدایت نمیكند. (2)
پینوشتها:
1-القابی است كه در تورات برای پیامبر آمده بود.
2-تفسیر مراغی؛ ج26. ص14.
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}